Poranění při autonehodách o palubní desku se nazývají též dashboard injury.
Příčiny
Vzniká nárazem končetiny ohnuté v kolenním kloubu o palubní desku. Často je součástí polytraumatu a sdružených poranění s rozvojem automobilismu. Se vzrůstajícím násilím – high energy injury, se mění i charakter zlomenin, s častější formou tříštivou – komplexní.
Epidemiologie:
Postižení jsou nejčastěji mladší muži
Nejčastější lokalizace poranění:
- zlomenina patelly
- zlomenina plata tibie
- poranění vazivového aparátu koleního kloubu
- zlomeniny distálního femuru ( vzácnější, mohou být jak extraartikulární tak intraartikulární )
- zlomeniny diafýzy femuru ( nejč. střední třetina, příčné, tříštivé, segmentální )
- zlomeniny proximálního femuru ( 2/3 zlomeniny krčku – nejč. bazicervikální, l/3 pertrochanterické zlomeniny – převládají stabilní typy )
- ipsilaterální zlomeniny proximálního konce a diafýzy femuru
- zlomeniny acetabula
- luxace femuru
Aspekty použití bezpečnostních pásů
Se zavedením bezpečnostních pásů progresivně poklesl počet maxiofaciálních poranění, mozkových kontusí, zlomenin žeber či vpáčených zlomenin sterna. Příliš těsně upnuté bezpečnostní pásy zvyšují riziko contuse vnitřních orgánů decelerací – kontuze myokardu s instabilitou srdečního rytmu a krevního tlaku, dysrupce vývodných cest pancreatu, s event. postagresivní reakcí, orgánovým selháním, metabolický rozvratem, ARDS.
Obdobně i zavedení airbagů přineslo nesporně převážně pozitivní výsledky, ale v různých situacích i nové druhy spíše raritních poranění: ORL, poranění hrudníku, … Důležitá je bezpečná vzdálenost mezi sternem a aibagem, která by neměla klesnout pod 3O cm.