Home » Artrodéza

Artrodéza

Důvody ( indikace) operačního výkonu:

Artrodéza je operace, která má za cíl vytvořit kostěný srůst postiženého kloubu a tím: odstranit bolest, stabilizovat kloub a zastavit progresi (zhoršení) choroby. Výsledkem operace je tedy zamezení pohybu „znehybnění“ kloubu.

Nejčastějšími indikacemi jsou infekce kloubu – i dnes v éře ATB, poúrazová deformita, bolestivost kloubu a artróza některých kloubů, kterou nelze vzhledem k celkovému nebo lokálnímu zdravotnímu stavu řešit jiným způsobem.

Režim pacienta před výkonem.

Na našem pracovišti probíhá každý operační výkon po provedení předoperačního vyšetření celkového zdravotního stavu. Po přijetí budete informováni, kdy bude operace provedena.

Postup při provádění výkonu:

Operace je prováděna na operačním sále. Po uložení pacienta na operační stůl provede anesteziolog anestezii. Již před výkonem operatér rozhoduje o typu provedené operace. Vždy je nutné prohlédnout operovaný kloub (otevřeně, nebo artroskopicky pomocí kamery) a přizpůsobit původní kloubní plochy k jejich vzájemné fixaci (zpevnění). Opracování původních kloubních ploch se provádí pomocí speciálních dlát, rašplí nebo fréz. Způsob fixace je závislý na kvalitě kostí a měkkých tkání v okolí kloubu. Provádí se bud „vnitřní fixace“ pomocí speciálních šroubů, dlah a drátů, nebo „zevní fixace“ pomocí speciálních hřebů a svorek.

Režim pacienta po výkonu:

Po výkonu je pacient hospitalizován na lůžku ortopedického oddělení. Jsou podávány léky k tišení bolesti a další nezbytné léky důležité k léčbě. V průběhu několika dní začíná pacient s rehabilitací. Během hospitalizace jsou prováděny převazy a kontroly operační rány. V dalším průběhu probíhá léčení podobně jako u hojení zlomenin jednotlivých kostí dané lokality s nutností odlehčení končetiny a cvičením pohybu okolních kloubů.

Komplikace operačního výkonu:

Pooperační komplikace nebývají příliš časté, nicméně v některých případech se jim zcela vyhnout nelze. Proto využíváme nejrůznějších účinných opatření k minimalizaci rizika jejich vzniku. Mezi nejzávažnější patří především výskyt tromboembolické nemoci. Onemocnění spočívá v uzávěru žíly, zejména na dolní končetině sraženinou, která se může uvolnit a být krevním proudem zanesena až do plic. Z tohoto důvodu je pacientům, kteří mají určité rizikové faktory, podáván lék, snižující krevní srážlivost, aby sraženina nevznikla. Mezi další komplikace patří infekce v oblasti operační rány. Její riziko je minimalizováno používáním sterilních nástrojů a materiálu při operaci a dále v některých případech preventivním podáváním antibiotik před i po výkonu. V pozdním pooperačním období patří mezi nejčastější komplikace nesrůst kloubu nebo opětovná zlomenina, která je nutno řešit reoperací, tak aby byly vytvořeny nové a lepší podmínky pro hojení. Pooperační a peroperační krvácení jako další komplikace si výjimečně vyžádá krevní transfuzi za účelem normalizace hladiny krve v těle. Také k této je nutné podepsat souhlas pacientem. Vzácně se vyskytuje poranění nervu vznikající během úrazu i peroperačně, které si nezřídka vyžádá další terapii.